Saturday, February 5, 2011

Difinisi plastik model pada halwa mata aku

Lepas aku post kan blog aku kat facebook, ramai gak yang tak seberape tau ape itu plastik model. Maksud aku, pengetahuan mengenai plastik model ni masih kurang dikalangan orang2 di bumi Malaya. Well...aku tak terperanjat pun..first time aku tunjuk hobi aku nie pada wife aku, die ingat aku suke mainan budak kecik, ala yang mcm jual kat Toy city tu. Pernah sekali, mase pergi date (belum kawen lagi) wife aku pernah nak belikan aku mainan kapal terbang. So jenoh gak la aku menerangkan seringkas yang mungkin ape itu 'plastik model' ni. Sekarang, alhamdulillah wife aku antara orang yang paling kuat menyokong hobi aku ni. Yang paling bestnye, die dah tau la sikit2 jenis kit yang aku kumpul..macam MIG, Mirage..
Plastik model...kalau korang pergi ke kedai mcm Tamiya, senang nak barang ni. Dijual dalam kotak, ade pic yang menarik mengenai subjeknye, selalunye berkaitan dengan military la...ade gak yang berkaitan dengan motorsikal, kereta dan macam2 la. Ok la contoh macam kat bawah nie...
Contoh plastik model


1. Korang nampak cop ITALERI tu?  ok tu adalah brand untuk kit nie..ada mcm2 brand la macam                 Academy, Trumpeter, Tamiya, banyak la..
2. Hawk T Mk. 1....ok yang tu pulak tajuk kit nie. Selain berpandukan lukisan or pic, selalunye modelers akan jadikan tajuk pd setiap kotak sebagai guide.
3. 1:48 yang nie pulak numb untuk skala @ saiz. ade banyak skala lain lagi, contohnye 72, 32, 24, 700, 350..semakin besau numb skala, makin kecik la model korang tu.
4. Decal marking reference. Decal nie bahasa kasarnye stiker la. Mcm kit kat atas ni, kite blh pilih nak marking untuk Royal Air Force or Swiss Air force. Tapi decal nie ade cara untuk dilekapkan..nak tau? beli kit model sendiri, dlm rujukan tu ade care nak pasang decal camne..haha
5. Serial number....semue kit ade numb nie untuk memudahkan rujukan kit ape korang nak beli.


next...nie la barangnye dalam kotak tu..semuenye datang bercerai. Jadi, untuk menjadikannye 'realistik' korang kene buat ikut step by step. jangan risau kat dalam kotak tu korang akan jumpe kertas panduan mcmane nak pasang kit ni. Untuk lebih memahami cara2 untuk buat kit kegemaran anda tengok kat scalemodelsmalaysia forum site.


Ni la hasil2 masterpiece nye...kalau rajin la...hehe













so...ade macam2 la subjek untuk korang pilih...hasilnye bile siap...satu kepuasan tak terhingge

No comments:

Post a Comment